Η κυβέρνηση προγραμματίζει μια ολιστική παρέμβαση στη λειτουργία του ΟΣΕ και στις δικλίδες ασφαλείας για την κυκλοφορία των τρένων, όπως αναμένεται να ανακοινωθεί στο σημερινό υπουργικό συμβούλιο. Το νομοσχέδιο, που έχει καταρτίσει ο αναπληρωτής υπουργός Μεταφορών Κωνσταντίνος Κυρανάκης, θα στηριχθεί στο «μοντέλο ΔΕΗ» και θα περιλαμβάνει σημαντικές αλλαγές.
Ο κ. Κυρανάκης, σε συνεργασία με τον αντιπρόεδρο της κυβέρνησης Κωστή Χατζηδάκη και τον υπουργό Υποδομών Χρίστο Δήμα, θα παρουσιάσει το σχέδιο που αφορά τη νέα εταιρική λειτουργία, τις διαδικασίες προσλήψεων και διαχείρισης προμηθευτών, καθώς και τις αυξημένες προβλέψεις για την ασφαλέστερη κυκλοφορία των τρένων.
Ύστερα από την «καυτή περίοδο» των κινητοποιήσεων για τα Τέμπη, αυτή η παρέμβαση θεωρείται η μεγαλύτερη θεσμική τομή στον ΟΣΕ εδώ και χρόνια. Σύμφωνα με το πόρισμα του ΕΟΔΑΣΑΑΜ, ο ΟΣΕ χαρακτηρίζεται ως «μαύρη τρύπα», με έλλειψη σύγχρονης κουλτούρας λειτουργίας και υποστελέχωση.
Σε δηλώσεις του, ο Κυριάκος Μητσοτάκης αντέτεινε τις κατηγορίες περί καθυστερημένης παρέμβασης, αναφέροντας ότι γίνονται προσπάθειες τα τελευταία δύο χρόνια και ότι θα υπάρξει δραστική παρέμβαση στον οργανισμό. Στο τέλος του έτους, είχε δρομολογηθεί η ίδρυση της Σιδηρόδρομοι Ελλάδος Α.Ε., όμως η νέα εταιρική δομή παραμένει ανενεργή.
Κεντρικός πυλώνας του νομοσχεδίου θα είναι η ίδρυση του Ενιαίου Κέντρου Εποπτείας της κυκλοφορίας, το οποίο θα έχει συνολική εποπτεία του δικτύου. Όλα τα τρένα θα εφοδιαστούν με πομποδέκτες HEPOS για real time παρακολούθηση της κυκλοφορίας τους. Αρμόδιες πηγές εκτιμούν ότι σε τρεις με τέσσερις μήνες, οι περισσότερες αμαξοστοιχίες θα είναι έτοιμες.
Ακόμα, θα επανέλθει η θέση του προϊσταμένου αμαξοστοιχίας, η οποία είχε καταργηθεί, καθώς και αυστηρότερες διαδικασίες αξιολόγησης και δυνατότητα απόλυσης εργαζομένων σε περιπτώσεις παραπτωμάτων. Στο νομοσχέδιο θα περιληφθούν μέτρα για την ανάκληση αδειών εταιρειών που παραβαίνουν κανόνες, καθώς και η βελτίωση του μηχανισμού βιντεοσκόπησης για την προστασία των υποδομών.
Στο κομμάτι της εταιρικής λειτουργίας, αναμένονται αλλαγές στο σύστημα αμοιβών των ανώτατων στελεχών, καθώς θα εξαιρεθούν από το Ενιαίο Μισθολογιο για να προσελκύσουν έμπειρα στελέχη. Μετά την ψήφο του νομοσχεδίου, θα προκηρυχθεί ανοιχτός διαγωνισμός για την πρόσληψη στελεχών.
Η κυβέρνηση φιλοδοξεί να επιταχύνει τις διαδικασίες προσλήψεων, εισάγοντας ευρωπαϊκές οδηγίες που θα διευκολύνουν την πρόσληψη επιθεωρητών στην Ρυθμιστική Αρχή Σιδηροδρόμων, με στόχο την κάλυψη των κενών και την ανασυγκρότηση του οργανισμού.