Σε μια κίνηση που καταγράφει επισήμως και για πρώτη φορά σε ευρωπαϊκό κείμενο τα δυνητικά όρια της ελληνικής υφαλοκρηπίδας και ΑΟΖ, η Ελλάδα προχώρησε το μεσημέρι της Μεγάλης Τετάρτης, αποδυναμώνοντας το παράνομο τουρκολιβυκό μνημόνιο που υποστηρίζει τις αυθαίρετες διεκδικήσεις της Άγκυρας στην Ανατολική Μεσόγειο. Η αντίδραση της Τουρκίας ήταν άμεση, με τον υπουργό Εξωτερικών Γιώργο Γεραπετρίτη να χαρακτηρίζει την αντίδραση αυτή αναμενόμενη, τονίζοντας πως παραβιάζει τα δικαιώματα της Τουρκίας στο Αιγαίο και τη Μεσόγειο.
Λίγο αργότερα, η τουρκική εφημερίδα Μιλλιέτ δημοσίευσε έναν χάρτη που διχοτομεί το Αιγαίο, βασισμένο στη μέθοδο της μέσης γραμμής ανάμεσα στις ηπειρωτικές περιοχές των δύο χωρών, αγνοώντας την επήρεια των νησιών, συμπεριλαμβανομένης της Κρήτης. Ο Γιώργος Γεραπετρίτης απάντησε ότι η μόνη λύση είναι η υπογραφή συνυποσχετικού για την παραπομπή της διαφοράς στο Διεθνές Δικαστήριο της Χάγης.
Στο πλαίσιο αυτό, οι πιθανές αντιδράσεις της Τουρκίας και οι επιπτώσεις στις ελληνοτουρκικές σχέσεις συζητήθηκαν στο Μέγαρο Μαξίμου κατά τη διάρκεια συνεδρίασης του ΚΥΣΕΑ, υπό τον πρωθυπουργό Κυριάκο Μητσοτάκη. Η κυβέρνηση διαμηνύει ότι θα προχωρήσει στον σχεδιασμό της, που διασφαλίζει τα κυριαρχικά δικαιώματα της χώρας, και ότι η εξωτερική πολιτική της δεν ετεροκαθορίζεται.
Ο χάρτης του Θαλάσσιου Χωροταξικού Σχεδιασμού απεικονίζει την οριοθετημένη ΑΟΖ βάσει των συμφωνιών με την Ιταλία και την Αίγυπτο, ενώ σε άλλες περιοχές εμφανίζεται η δυνητική ΑΟΖ σύμφωνα με τον Ν. 4001/2011, που καθορίζει το εξωτερικό όριο της ΑΟΖ στη μέση γραμμή με χώρες χωρίς συμφωνία οριοθέτησης.
Με την έγκριση του χάρτη, η Ελλάδα αποτυπώνει τις διεκδικήσεις της επί της υφαλοκρηπίδας και ΑΟΖ σύμφωνα με το Δίκαιο της Θάλασσας, προσδιορίζοντας πλήρως την επήρεια στις ηπειρωτικές ακτές και τα νησιά, περιλαμβανομένου του Καστελλόριζου, επεκτείνοντας τη δυνητική ελληνική ΑΟΖ στα δυτικά όρια της κυπριακής ΑΟΖ.
Ο χάρτης της Σεβίλλης, που δημιουργήθηκε κατόπιν αιτήματος της Ε.Ε., αποτυπώνει την υφαλοκρηπίδα των μελών της σύμφωνα με τη συμφωνία για το Δίκαιο της Θάλασσας του 1982.