Οι εικόνες από τις έντονες αποδοκιμασίες που δέχτηκε ο αντιπρόεδρος των ΗΠΑ, Τζέι Ντι Βανς, κατά την είσοδό του στο Κένεντι Σέντερ της Ουάσινγκτον για τη συναυλία του Έλληνα βιολονίστα Λεωνίδα Καβάκου, έχουν κάνει τον γύρο του κόσμου. Το περιστατικό συνέβη το βράδυ της Πέμπτης, με αφορμή τις πρόσφατες πολιτιστικές παρεμβάσεις του Ντόναλντ Τραμπ.
Ο Τραμπ είχε απομακρύνει τον Πρόεδρο και το Δ.Σ. του Κένεντι Σέντερ, τοποθετώντας στη θέση τους ανθρώπους του, γεγονός που προκάλεσε την αντίδραση του κοινού. Ο Καβάκος, που ήταν παρών στη συναυλία, εξέφρασε την έκπληξή του για την αποδοκιμασία, τονίζοντας ότι οι συναυλιακοί χώροι δεν είναι κατάλληλοι για πολιτικές διαμαρτυρίες.
Ο καλλιτέχνης αναφέρθηκε στη σημασία της ελευθερίας της καλλιτεχνικής έκφρασης, υποστηρίζοντας ότι οι δημόσιοι χώροι πολιτισμού θα πρέπει να παραμείνουν ανοιχτοί για όλους, ανεξαρτήτως πολιτικών πεποιθήσεων. Ωστόσο, εξέφρασε ανησυχία για την κρατική παρέμβαση στον πολιτισμό, τονίζοντας την ανάγκη για ανεξαρτησία και αυτοχρηματοδότηση στον καλλιτεχνικό τομέα.
Η κατάσταση στους καλλιτεχνικούς κύκλους των ΗΠΑ είναι τεταμένη, με σκεπτικισμό για τις προθέσεις της εκλεγμένης κυβέρνησης. Ο Καβάκος επισημαίνει ότι, παρά τις πολιτικές διαφωνίες, η τέχνη θα πρέπει να παραμένει ένας φορέας ενότητας και επικοινωνίας.
Το πρόσφατο περιστατικό στην Αθήνα, όπου υπήρξε βία κατά καλλιτεχνικών έργων, σχολιάστηκε από τον Καβάκο, ο οποίος ανέφερε ότι η ελευθερία της έκφρασης πρέπει να είναι συνταγματικά κατοχυρωμένη, και η βία δεν είναι αποδεκτή. Η τέχνη, όπως είπε, είναι ένα μέσο που μπορεί να γεφυρώσει τα χάσματα και να προάγει την κατανόηση μεταξύ των ανθρώπων.
Τέλος, ο Καβάκος τόνισε ότι η έλλειψη παιδείας και πνευματικότητας είναι οι κύριες αιτίες πίσω από τα φαινόμενα βίας και διχασμού. Η τέχνη πρέπει να ενώνει και όχι να διχάζει, και οι καλλιτέχνες έχουν την ευθύνη να εξετάζουν τη σημασία των έργων τους.