Με αφορμή τη σημερινή Πανελλήνια Ημέρα Κατά του Σχολικού Εκφοβισμού, η ψυχολόγος-ψυχοθεραπεύτρια Μαρία Βλασοπούλου μιλά για τη σημασία της πρόληψης και της έγκαιρης ανίχνευσης, σε συνδυασμό με την ανοιχτή επικοινωνία με το παιδί, τους εκπαιδευτικούς και τη σχολική κοινότητα.
Η κ. Βλασοπούλου επισημαίνει ότι η πρόληψη του σχολικού εκφοβισμού απαιτεί την ενθάρρυνση των παιδιών να εκφράζουν τα διάφορα συναισθήματά τους, συμπεριλαμβανομένων και των αρνητικών, τόσο για τους “θύτες” όσο και για τα “θύματα”.
Με τη μέθοδο της “ενεργητικής ακρόασης”, όπως εξηγεί, δηλώνουμε τη διαθεσιμότητά μας να ακούσουμε και να βοηθήσουμε τα παιδιά να μιλήσουν για τα επώδυνα συναισθήματά τους.
Η λέξη-κλειδί εδώ είναι η “κατανόηση”, ώστε τα παιδιά να αισθάνονται ότι καταλαβαίνουμε αυτό που τους συμβαίνει και να επεξεργάζονται ευκολότερα τα συναισθήματά τους.
Οι γονείς πρέπει να είναι υποστηρικτικοί και να μη φοβούνται να μοιραστούν τις δικές τους εμπειρίες με τα παιδιά, προσφέροντας τους την αναγκαία καθοδήγηση για τη διαχείριση των συναισθημάτων τους.
Η έκφραση του θυμού μέσα στην οικογένεια έχει μεγάλη σημασία, καθώς επηρεάζει τόσο το άτομο που εκδηλώνει τον θυμό όσο και τους γύρω του. Οι γονείς μπορούν να διδάξουν στα παιδιά τους υγιείς τρόπους διαχείρισης του θυμού και να δημιουργούν ένα ασφαλές περιβάλλον για έκφραση και συζήτηση.
Όταν ο θυμός είναι έντονος, η αναζήτηση βοήθειας από ειδικό ψυχικής υγείας είναι απαραίτητη, προκειμένου να διαχειριστούν τα παιδιά τα συναισθήματά τους με υγιή τρόπο.
Για περισσότερες κατευθυντήριες γραμμές σχετικά με τον γονειϊκό ρόλο στη διαχείριση των συναισθημάτων από τα παιδιά, μπορείτε να απευθυνθείτε στη Γραμμή 11525.
Για ζητήματα βίας και επιθετικότητας με παιδιά και εφήβους, υπάρχει η Γραμμή 10306 για ψυχολογική υποστήριξη και καθοδήγηση.
Για περισσότερες πληροφορίες και υποστήριξη, η Γραμμή 11525 του Μαζί για το Παιδί λειτουργεί καθημερινά και παρέχει δωρεάν υπηρεσίες με απόλυτο σεβασμό στο απόρρητο.