Σύμφωνα με τον προϊστάμενο μονάδας διερευνήσεων του ΕΟΔΑΣΑΑΜ, Κώστα Καπετανίδη, ο σταθμάρχης Λάρισας, Βασίλης Σαμαράς, υπήρξε υπεύθυνος για «μεγάλο λάθος χειρισμό» που οδήγησε στην τραγωδία στα Τέμπη. Ο Καπετανίδης ανέφερε ότι η συναισθηματική φόρτιση του σταθμάρχη λόγω προηγούμενου λάθους του, σε συνδυασμό με τις κακές συνθήκες εργασίας, έπαιξαν καθοριστικό ρόλο.
«Η σύγκρουση έγινε γιατί τοποθετήθηκαν τα δύο τρένα στην ίδια γραμμή, παρά την ύπαρξη διπλής γραμμής», επεσήμανε ο Καπετανίδης. Ο σταθμάρχης, όπως αποδείχθηκε, δεν χρησιμοποίησε την αυτόματη χάραξη πορείας και έκανε λάθος κατά την τοποθέτηση των αλλαγών.
Ο Καπετανίδης ανέφερε ότι η συγκεκριμένη ημέρα ήταν «πολύ περίεργη», με βλάβες και καθυστερήσεις. Η διπλή γραμμή είχε γίνει μονή λόγω ζημιών και ο σταθμάρχης αντιμετώπισε μεγάλο αριθμό επικοινωνιών, με 90 συνομιλίες σε 60 λεπτά. Η θέση εργασίας του δεν του επέτρεπε να βλέπει σωστά τον πίνακα ελέγχου, καθώς οι ενδείξεις ασφαλείας βρίσκονταν στην αριστερή πλευρά.
Ο σταθμάρχης είχε βιώσει συναισθηματική φόρτιση λόγω ενός λάθους που είχε κάνει προηγουμένως, το οποίο σχετιζόταν με το δρομολόγιο 2597 Θεσσαλονίκη-Λάρισα. Ο μηχανοδηγός του επιβατικού τρένου, αν και έλαβε σωστή εντολή αναχώρησης, δεν ακολούθησε τη διαδικασία και δεν σταμάτησε όταν βρήκε τα κλειδιά στη διαγώνιο.
Ο Καπετανίδης τόνισε επίσης τη διαχρονική έλλειψη προσωπικού στον τομέα των σιδηροδρόμων, με την Ελλάδα το 2020 να έχει 0,5 εργαζόμενους ανά χιλιόμετρο γραμμής, ενώ ο μέσος όρος στην ΕΕ είναι δύο.