Η νέα έκθεση του Εθνικού Οργανισμού Διερεύνησης Αεροπορικών και Σιδηροδρομικών Ατυχημάτων και Ασφάλειας των Μεταφορών (ΕΟΔΑΣΑΑΜ) δημοσιοποιήθηκε σήμερα και αναλύει τις διαχρονικές παθογένειες του ελληνικού σιδηροδρομικού δικτύου καθώς και την αλληλουχία ανθρώπινων λαθών που οδήγησαν στο τραγικό δυστύχημα στα Τέμπη, από το οποίο 57 άνθρωποι έχασαν τη ζωή τους.
Η έκθεση, με μήκος 178 σελίδες, παρουσιάστηκε στα γραφεία της ΕΣΗΕΑ, δύο χρόνια μετά την τραγωδία. Περιλαμβάνει πληθώρα ευρημάτων, προσομοιώσεων και αναλύσεων με στόχο την εξαγωγή συμπερασμάτων. Στην παρουσίαση συμμετείχαν ο πρόεδρος του οργανισμού Χρήστος Παπαδημητρίου, ο προϊστάμενος μονάδας διερευνήσεων Κώστας Καπετανίδης, καθώς και μέλη της Επιτροπής Διερεύνησης.
Ένα από τα κύρια θέματα που θίγονται στην έκθεση είναι η πυρόσφαιρα που προκλήθηκε μετά τη σύγκρουση των τρένων. Οι αναλύσεις δείχνουν την πιθανή ύπαρξη άγνωστου καυσίμου, γεγονός που απαιτεί περαιτέρω διερεύνηση. Οι ειδικοί εκτιμούν ότι από τα 57 θύματα, 5 έως 7 πιθανότατα έχασαν τη ζωή τους εξαιτίας της πυρκαγιάς που προκλήθηκε μετά τη σύγκρουση.
Η έκθεση επισημαίνει τα σημαντικά κενά σε προσωπικό και διαδικασίες ελέγχου, υπογραμμίζοντας ότι η καθυστέρηση στην εφαρμογή της σύμβασης 717, που αφορά την ανάπτυξη κρίσιμων συστημάτων ασφαλείας, είχε καθοριστική σημασία για την τραγωδία.
Σύμφωνα με τους ερευνητές, το ελληνικό σιδηροδρομικό δίκτυο υπήρξε θύμα των οικονομικών κρίσεων από το 2009 και εξής, γεγονός που οδήγησε σε χρόνια προβλήματα συντήρησης, υποβάθμιση υποδομών και έλλειψη προσωπικού. Όπως αναφέρεται στην έκθεση, το σύστημα δεν είχε καταφέρει να ανακάμψει πλήρως μέχρι τις αρχές του 2023.
Στο πόρισμα αναφέρεται ότι ο σταθμάρχης Λάρισας δεν χρησιμοποίησε την αυτοματοποιημένη μέθοδο για να καθορίσει τη διαδρομή του συρμού IC-62, γεγονός που οδήγησε σε λανθασμένες αλλαγές και την κατεύθυνση του τρένου στην αντίθετη κατεύθυνση. Οι ενέργειές του καταδεικνύουν τις προκλήσεις που αντιμετώπισε εκείνη τη νύχτα, ενώ οι μηχανοδηγοί δεν αντέδρασαν στις αντικρουόμενες πληροφορίες.