Δημοφιλείς τηλεπαρουσιάστριες, διεθνούς φήμης μοντέλα, ηθοποιοί και καλλιτέχνες του είδους rap βρίσκονται στο επίκεντρο της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων (ΑΑΔΕ) λόγω της δραστηριότητάς τους ως influencers. Η χλιδάτη ζωή και η προώθηση προϊόντων στα social media, καθώς και οι συνεργασίες τους, φαίνεται να μην συνάδουν με τα δηλωθέντα εισοδήματα τους στην Εφορία.
Με στόχο τη φορολογική δικαιοσύνη και την εξασφάλιση εσόδων για μελλοντικές φοροελαφρύνσεις, οι μηχανισμοί της ΑΑΔΕ εστιάζουν στην επώνυμη φοροδιαφυγή. Χρησιμοποιώντας τον αλγόριθμο Risk Analysis, διεξάγουν έρευνες σε 20 influencers, συμπεριλαμβανομένων πάνω από 5 παρουσιαστριών και 6 μοντέλων, καθώς και σε μία ηθοποιό επιχειρηματία.
Οι 20 influencers αξιοποιούν τη φήμη τους για εμπορικές συνεργασίες και προώθηση προϊόντων. Ήδη, έχει ξεκινήσει ένα «αλισβερίσι» λογιστών και δικηγόρων με την Εφορία, καθώς οι ελεγχόμενοι προσπαθούν να δείξουν μεταμέλεια ή να καλύψουν εκκρεμότητες που σχετίζονται με τη δραστηριότητά τους στα social media.
Η ΑΑΔΕ συλλέγει στοιχεία για τις μεθόδους και τις συναλλαγές των ελεγχόμενων, προκειμένου να αποδείξει αν τα έσοδα τους δηλώνονται νόμιμα ή αποκρύπτονται. Ο έλεγχος γίνεται με τη χρήση ειδικού λογισμικού που αναλύει οικονομικά και ψηφιακά δεδομένα, εστιάζοντας σε περιπτώσεις όπου τα δηλωθέντα εισοδήματα δεν ανταποκρίνονται στο πολυτελές lifestyle των influencers.
Επιπλέον, οι έλεγχοι αποκάλυψαν ότι το 100% των ελεγχόμενων ασκούν εμπορική δραστηριότητα, αλλά μόλις το 25% γνωστοποιεί ότι οι αναρτήσεις τους έχουν εμπορικό σκοπό. Από αυτούς που διαθέτουν ιστοσελίδες πώλησης, μόνο το 50% δηλώνει ότι είναι εγγεγραμμένοι στο Γενικό Εμπορικό Μητρώο (ΓΕΜΗ).
Η ΑΑΔΕ έχει ξεχωρίσει ύποπτες περιπτώσεις, καθώς η ομάδα ελέγχου παρακολουθεί τις αναρτήσεις στα social media με τη βοήθεια τεχνολογίας και αλγορίθμων ανάλυσης.
Σύμφωνα με πληροφορίες, οι έλεγχοι σφίγγουν και για γνωστές τηλεπαρουσιάστριες που προβάλλουν ακριβά προϊόντα, χωρίς να δηλώνουν τα αντίστοιχα έσοδα.