Ο ελληνόκτητος στόλος είναι ο μεγαλύτερος παγκοσμίως που λειτουργεί με εναλλακτικά καύσιμα αλλά και με εγκαταστάσεις καθαρισμού οξειδίων του θείου (SOX scrubber-fitted fleet). Σύμφωνα με στοιχεία της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών, το 43% του ελληνόκτητου στόλου παγκοσμίως είναι εξοπλισμένο με νέες τεχνολογίες εξοικονόμησης ενέργειας στην πορεία προς την πράσινη μετάβαση. Επίσης, το 7,3% του ελληνόκτητου στόλου έχει τη δυνατότητα να χρησιμοποιεί διπλά καύσιμα με LNG. Αυτή τη στιγμή, τα υπό ναυπήγηση ελληνόκτητα πλοία με νέες τεχνολογίες και εναλλακτικά καύσιμα ανέρχονται σε 589, χωρητικότητας πάνω από 56 εκατ. τόνους, αποτελώντας το 17% του παγκόσμιου orderbook.
Σε όλους τους τύπους καυσίμων, η αμμωνία και η μεθανόλη κατέχουν εξέχουσα θέση ως επιλογές “έτοιμων” εναλλακτικών καυσίμων. Η πορεία των διαπραγματεύσεων για τον καθορισμό ενός μελλοντικού μηχανισμού τιμολόγησης στην πορεία προς την απανθρακοποίηση της ναυτιλίας βρέθηκε πρόσφατα στο επίκεντρο συνάντησης μεταξύ του υπουργού Ναυτιλίας Χρήστου Στυλιανίδη και του Γενικού Γραμματέα του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού ΙΜΟ Αρσένιο Ντομίνγκεζ.
Η νέα κοινή πρόταση αποσκοπεί στην επίτευξη του στόχου των καθαρών μηδενικών εκπομπών μέσω της μείωσης του χάσματος των τιμών και της παροχής κινήτρων για την υιοθέτηση ναυτιλιακών καυσίμων μηδενικών η σχεδόν μηδενικών εκπομπών. Εάν οι κατάλληλοι για τον σκοπό αυτό κανονισμοί εγκριθούν από τα κράτη-μέλη του ΙΜΟ τον Απρίλιο του 2025, ο μηχανισμός τιμολόγησης των ναυτιλιακών εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου θα πρέπει να τεθεί σε ισχύ παγκοσμίως στις αρχές του 2027.