Με την παρουσίαση νέων στοιχείων, η οποία περιλαμβάνει βίντεο από την εμπορική αμαξοστοιχία, ο Εθνικός Οργανισμός Διερεύνησης Αεροπορικών και Σιδηροδρομικών Ατυχημάτων και Ασφάλειας Μεταφορών (ΕΟΔΑΣΑΑΜ) αναμένεται να δημοσιοποιήσει το πόρισμά του στις 27 Φεβρουαρίου, το οποίο θα εστιάζει στις αιτίες του δυστυχήματος στα Τέμπη και τις αλλαγές που έχουν γίνει στον ελληνικό σιδηρόδρομο τα τελευταία δύο χρόνια. Το πόρισμα, το οποίο αποκαλύπτει το «ΘΕΜΑ», δεν θα είναι ευχάριστο για τους εμπλεκόμενους και θα εξετάσει όχι μόνο τη μεγάλη πυρκαγιά που προήλθε από τη σύγκρουση, αλλά και τα γεγονότα που οδήγησαν σε αυτήν την τραγωδία.
Η ολοκλήρωση του πορίσματος απαιτεί χρόνο και συνεργασία με ειδικούς του Ευρωπαϊκού Οργανισμού Σιδηροδρόμων (ERA), οι οποίοι αξιολόγησαν τις συνθήκες εκείνης της νύχτας. Ο επικεφαλής του σιδηροδρομικού τμήματος του ΕΟΔΑΣΑΑΜ, Χρήστος Παπαδημητρίου, μαζί με την ομάδα του, επισκέφθηκαν κρίσιμα σημεία και μίλησαν με πάνω από 80 ανθρώπους, εκτός από τον σταθμάρχη Βασίλη Σαμαρά, ο οποίος είναι υπόδικος. Το γενικό συμπέρασμα της έκθεσης αποκαλύπτει ότι τα δομικά προβλήματα του ελληνικού σιδηροδρόμου παραμένουν και απαιτούν άμεσες αλλαγές.
Μια από τις κύριες αιτίες του δυστυχήματος φαίνεται να είναι η ταυτόχρονη είσοδος των δύο τρένων στην ίδια γραμμή, κάτι που χαρακτηρίζεται ως ανεπίτρεπτο. Οι ειδικοί διαπιστώνουν ότι ο σταθμάρχης Σαμαράς δεν ήταν επαρκώς εκπαιδευμένος και ότι η βραδιά εκείνη, που συμπίπτει με την Καθαρή Δευτέρα, ήταν ιδιαίτερα δύσκολη για τον ίδιο.
Το πόρισμα θα περιγράφει αναλυτικά τις συνθήκες της νύχτας και τις παραβιάσεις των πρωτοκόλλων που οδήγησαν στη σύγκρουση. Σε μία ώρα, ο Σαμαράς είχε 90 επικοινωνίες μέσω του ασυρμάτου, δείχνοντας την πίεση που δέχθηκε. Δεν γυρίζει τα κλειδιά που θα έπρεπε, με αποτέλεσμα το επιβατικό τρένο να εισέλθει σε λάθος γραμμή.
Οι εμπειρογνώμονες θα εξετάσουν και τα νέα βίντεο που κατέθεσε ο δικηγόρος Βασίλης Καπερνάρος, ελπίζοντας να αποκαλύψουν περισσότερα στοιχεία για την έκρηξη που προκάλεσε τη φωτιά μετά τη σύγκρουση. Η γνησιότητα των βίντεο θα αξιολογηθεί, αλλά οι αρμόδιες πηγές είναι επιφυλακτικές σχετικά με την πιθανότητα να έχουν παραποιηθεί.