Καθώς οδηγείς προς το λιμάνι του Αθηνιού στη Σαντορίνη, η αίσθηση του κινδύνου είναι διάχυτη. Ο στενός δρόμος, που περνάει ανάμεσα σε απόκρημνα βράχια, δεν επιτρέπει κανένα λάθος. Οι βράχοι που κρέμονται πάνω από το κεφάλι σου προσθέτουν μια συνεχόμενη απειλή, με τα προστατευτικά δίχτυα να εντείνουν περισσότερο την ανησυχία, καθώς κανείς δεν μπορεί να εγγυηθεί ότι θα συγκρατήσουν τυχόν πτώσεις.
Η οικονομία του νησιού εξαρτάται από αυτόν τον δρόμο, που θυμίζει «ρωσική ρουλέτα». Τα μεγάλα φορτηγά αναγκάζονται να κάνουν δύσκολες στροφές, εισερχόμενα και στο αντίθετο ρεύμα, καθώς η στενότητα του δρόμου δεν τους επιτρέπει να περάσουν. Σε κάθε διαδρομή, οι σκέψεις φέρνουν ανατριχίλα: Τι θα συμβεί αν ένας βράχος πέσει μπροστά μου; Τι θα γίνει αν μας πιάσει σεισμός; Η απάντηση είναι τρομακτική: Η Σαντορίνη μπορεί να αποκοπεί από τη θάλασσα.
Η μελέτη του Ευθύμη Λέκκα για την επικινδυνότητα του λιμανιού του Αθηνιού αφήνει ελάχιστα περιθώρια αμφισβήτησης. Το μοναδικό λιμάνι του νησιού βρίσκεται σε μια επισφαλή γεωλογική περιοχή, όπου η σταθερότητα του εδάφους επιδεινώνεται συνεχώς. Οι ισχυρές βροχοπτώσεις, η γεωμορφολογία και οι σεισμοί δημιουργούν ένα σκηνικό διαρκούς κινδύνου. Η μελέτη προειδοποιεί ότι οι κατολισθήσεις είναι αναπόφευκτες αν δεν ληφθούν άμεσα μέτρα.
Η σκληρή πραγματικότητα είναι ότι αν μια μεγάλη κατολίσθηση αποκλείσει τον δρόμο, η Σαντορίνη θα αποκοπεί εντελώς από τη θάλασσα, με συνέπειες που θα πλήξουν επιβάτες, τουρίστες και κρίσιμα εμπορεύματα. Οι επαναλαμβανόμενες κατολισθήσεις των προηγούμενων ετών είναι ήδη απόδειξη του σοβαρού κινδύνου.
Οι φορείς του νησιού ζητούν τη δημιουργία ενός νέου λιμανιού, υπογραμμίζοντας ότι η ενίσχυση του υπάρχοντος δεν είναι λύση. Το αίτημα για ένα δεύτερο λιμάνι είναι επιτακτικό, καθώς η πρόσφατη σεισμική δραστηριότητα καταδεικνύει ότι ένα μεγάλο γεγονός μπορεί να συμβεί ανά πάσα στιγμή. Αν αυτό συμβεί, η Σαντορίνη θα βρεθεί σε απόλυτη απομόνωση, χωρίς πρόσβαση και χωρίς προμήθειες.
Η υλοποίηση του σχεδίου για νέο λιμάνι δεν είναι πολυτέλεια, αλλά ζήτημα ζωής και θανάτου. Όσο η υλοποίησή του καθυστερεί, η τύχη είναι η μόνη που κρατά ανοιχτή τη μοναδική δίοδο του νησιού.