Ο Ρομάν Αμπράμοβιτς, ένας από τους πλουσιότερους ανθρώπους παγκοσμίως και γνωστός Ρώσος ολιγάρχης, έχει γίνει διάσημος όχι μόνο λόγω της μεγάλης του περιουσίας αλλά και του εντυπωσιακού στόλου σούπερ γιοτ του.
Το 2011, η θαλαμηγός του Eclipse, μήκους 162 μέτρων, ήταν η μεγαλύτερη του κόσμου και εντυπωσίασε με την πολυτέλειά της. Εκείνη τη χρονιά, ο Αμπράμοβιτς την είχε αγκυροβολήσει στα κρυστάλλινα νερά του Σεντ Μπαρτς στην Καραϊβική, όπου οι πλούσιοι γιορτάζουν την Πρωτοχρονιά.
Με κόστος ασφάλισης που άγγιζε τα 390 εκατομμύρια ευρώ, η θαλαμηγός ήταν εφοδιασμένη με δύο ελικοδρόμια, πισίνες, ιδιωτικό κινηματογράφο και χώρους διασκέδασης, προσφέροντας στους καλεσμένους της την απόλυτη πολυτέλεια. Για την Πρωτοχρονιά εκείνης της χρονιάς, το πάρτι περιλάμβανε μια ιδιωτική συναυλία των Red Hot Chili Peppers, για την οποία πληρώθηκαν 1 εκατομμύριο δολάρια.
Ωστόσο, οι αποκαλύψεις γύρω από τη χρήση αυτών των πολυτελών σκαφών φέρνουν στο φως ένα περίπλοκο σύστημα φοροαποφυγής, που φαίνεται ότι βοήθησε τον Αμπράμοβιτς να εξοικονομήσει εκατομμύρια δολάρια σε φόρους που θα έπρεπε να καταβληθούν στην Κύπρο. Μια έρευνα από γνωστά μέσα ενημέρωσης αποκάλυψε πώς ένα σύστημα με υπεράκτιες εταιρείες χρησιμοποιήθηκε για να αποφευχθούν φόροι που ενδέχεται να φτάνουν σε δεκάδες εκατομμύρια δολάρια. Οι ειδικοί δήλωσαν ότι αυτές οι ρυθμίσεις θα μπορούσαν να ισοδυναμούν με σκόπιμη φοροδιαφυγή.
Οι λεπτομέρειες σχετικά με αυτό το σύστημα αποκαλύφθηκαν από τη μεγαλύτερη διαρροή πληροφοριών από την υπεράκτια χρηματοπιστωτική βιομηχανία της Κύπρου. Τα έγγραφα δείχνουν πώς χρησιμοποιήθηκαν υπεράκτιες εταιρείες για να δημιουργηθεί η εντύπωση ότι πέντε από τα superyachts του Αμπράμοβιτς νοικιάζονταν σε πελάτες για εμπορικούς σκοπούς.
Αυτή η στρατηγική επέτρεψε στις εταιρείες εκμετάλλευσης των σκαφών να αποφύγουν την καταβολή ΦΠΑ για έναν μακρύ κατάλογο εξόδων. Για παράδειγμα, το κόστος ανεφοδιασμού του Eclipse μπορούσε να φτάσει τα 2 εκατομμύρια δολάρια ανά γέμισμα, με τον αντίστοιχο ΦΠΑ να ανέρχεται σε 400.000 δολάρια. Από το 2005 έως το 2012, η Blue Ocean κατέγραψε δαπάνες καυσίμων ύψους 15 εκατομμυρίων δολαρίων, εξοικονομώντας εκατομμύρια μόνο από τους φόρους αυτούς.
Από την πλευρά τους, οι δικηγόροι του Αμπράμοβιτς αρνήθηκαν οποιαδήποτε παραβίαση του νόμου, υποστηρίζοντας ότι ο πελάτης τους ακολούθησε πάντα τις επαγγελματικές συμβουλές των φοροτεχνικών του και ότι δεν είχε προσωπική γνώση ή ευθύνη για την υλοποίηση του σχεδίου.