Έτος εξελίξεων για τον κλάδο της ακτοπλοΐας αποτελεί το 2025, ενόψει και των πρωτοβουλιών του υπουργείου Ναυτιλίας σε ευρωπαϊκό επίπεδο για την εξασφάλιση κονδυλίων με στόχο την ομαλή προώθηση του κλάδου προς την πράσινη μετάβαση.
Σημειώνεται ότι το μεγαλύτερο μέρος του ακτοπλοϊκού στόλου θα πρέπει να αντικατασταθεί ή να εκσυγχρονιστεί, σύμφωνα με τους νέους περιβαλλοντικούς κανονισμούς της Ε.Ε., με στόχο τη μείωση των εκπομπών αερίων ρύπων.
Ήδη οι δύο ακτοπλοϊκοί όμιλοι Αttica Group και Grimaldi έχουν ξεκινήσει τα ναυπηγικά τους προγράμματα, προκειμένου ο στόλος τους να οδεύσει σταδιακά προς την πράσινη μετάβαση, ενώ το υπουργείο Ναυτιλίας έχει αναλάβει παράλληλα πρωτοβουλίες για ρύθμιση της αγοράς.
Ο όμιλος της Αttica Group έχει ήδη υπογράψει συμφωνία για την κατασκευή 2 μεγάλων ακτοπλοϊκών πλοίων τύπου Ε-Flexer, πιστοποιημένων methanol ready και battery ready, με μηχανές που λειτουργούν με διαφορετικούς τύπους καυσίμου.
Η συμφωνία περιλαμβάνει επίσης την προοπτική επέκτασης για τη ναυπήγηση από τη Stena RoRo, για λογαριασμό της Attica, 2 επιπλέον πλοίων, καθώς και την απόκτηση άλλων δύο ταχύπλοων πλοίων Aero Catamaran.
Την ίδια ώρα, το νέο ναυπηγικό πρόγραμμα του ομίλου Grimaldi αφορά εννέα Ro Pax πλοία, με τα περισσότερα να είναι έτοιμα για μεθανόλη και εξοπλισμένα για τη μεταφορά 2.500 επιβατών, 300 αυτοκινήτων και 300 καμπινών.
Σύμφωνα με πρόσφατη ενημερωτική συνάντηση του υπουργού Ναυτιλίας, τα δημόσια και ιδιωτικά κεφάλαια που θα απαιτηθούν για το “πρασίνισμα” της ακτοπλοΐας αναμένεται να ανέλθουν σε περίπου 2 δισ. ευρώ το 2027 και 2028.
Αναφορικά με τον κανονισμό FuelEU Maritime, η Ελλάδα έχει δοθεί εξαίρεση έως τις 31 Δεκεμβρίου του 2029 για τα πλοία που προσεγγίζουν λιμάνια νησιών με λιγότερους από 200.000 κατοίκους.
Αξιοσημείωτη ανάπτυξη εμφανίζει και ο παγκόσμιος στόλος των πλοίων που κινούνται με καθαρότερα καύσιμα, με το LNG να κυριαρχεί στη ναυτιλιακή αγορά.
Σύμφωνα με έκθεση της UNCTAD, ο παγκόσμιος στόλος αποτελείτο από περίπου 109.000 σκάφη στις αρχές του 2024, με τη χωρητικότητά του να αυξάνεται κατά 3,4%.