Η «Γαλάζια Οικονομία» αναδεικνύεται ως ένας σημαντικός παράγοντας ανάπτυξης για την Ελλάδα τα επόμενα χρόνια. Σύμφωνα με τον διοικητή της Τράπεζας της Ελλάδος, Γιάννη Στουρνάρα, οι τομείς της χρειάζεται να ενισχύσουν τις προσπάθειές τους για τη μείωση του περιβαλλοντικού και κλιματικού αποτυπώματος τους.
Η υπεραλίευση και οι μη βιώσιμες αλιευτικές πρακτικές αποτελούν σοβαρή απειλή για τους θαλάσσιους πόρους, με την πιθανότητα εξάντλησής τους και καταστροφή του οικοσυστήματος.
Η «Γαλάζια Οικονομία» αφορά τις οικονομικές δραστηριότητες στη θάλασσα και τις ακτές, όπως η αλιεία, η υδατοκαλλιέργεια, η υπεράκτια άντληση πετρελαίου και φυσικού αερίου, η υπεράκτια αιολική ενέργεια, η ωκεάνια ενέργεια, η αφαλάτωση, η ναυτιλία, ο θαλάσσιος τουρισμός κ.α.
Στην Γαλάζια Οικονομία περιλαμβάνονται επίσης δραστηριότητες που σχετίζονται με τις προαναφερόμενες, όπως η μεταποίηση αλιευμάτων, η θαλάσσια βιοτεχνολογία, η ναυπήγηση πλοίων, οι λιμενικές δραστηριότητες, ο θαλάσσιος εξοπλισμός, η θαλάσσια ασφάλιση και η θαλάσσια επιτήρηση.
Η συμβολή της Γαλάζιας Οικονομίας στην ελληνική οικονομία είναι σημαντική, καθώς λαμβάνει υπόψη το νησιωτικό χαρακτήρα και τη μεγάλη ακτογραμμή της χώρας. Κλάδοι όπως η ναυτιλία, η λιμενική δραστηριότητα, ο παράκτιος τουρισμός και η αλιεία συμβάλλουν στην απασχόληση και στην προστιθέμενη αξία της χώρας.
Σύμφωνα με στοιχεία του 2021, οι κλάδοι της Γαλάζιας Οικονομίας απασχολούν περίπου 446.000 εργαζόμενους, παράγοντας περίπου 6,5 δισ. ευρώ σε Ακαθάριστη Προστιθέμενη Αξία.
Ο παράκτιος τουρισμός αποτελεί τον κλάδο με τη μεγαλύτερη συμβολή στην απασχόληση στη Γαλάζια Οικονομία, ενώ οι θαλάσσιοι έμβιοι πόροι αντιπροσωπεύουν το 8% του εργατικού δυναμικού. Η Ελλάδα βρίσκεται στην πρώτη θέση ως προς τη συμβολή του παράκτιου τουρισμού στην ΑΠΑ και στην απασχόληση στην ΕΕ.
Σημαντική συμβολή στην απασχόληση έχουν επίσης οι θαλάσσιοι έμβιοι πόροι και οι θαλάσσιες μεταφορές, καθώς η Ελλάδα κατατάσσεται ψηλά στην ΕΕ σε αυτούς τους τομείς.